16-04-2014

Jakub Krzywak

Przebudowana w ostatnim czasie ogromna, mieszcząca się w Denver hala sportowa Pepsi Center,  nazywana przez autochtonów „The Can” (puszka), a będąca „domem” trzech drużyn sportowych – NBA Denver Nuggets, NHL Colorado Avalanche oraz National Lacrosse League Colorado Mammoth – doczekała się nowego systemu nagłośnieniowego. Ponieważ hala ta przeznaczona jest dla ponad 20 tysięcy widzów, to projektowany system musiał być mocny i zapewniać właściwe parametry elektroakustyczne. Dlatego też wybór integratorów padł na urządzenia oferowane przez grupę Harmana.

System zaprojektowany i zainstalowany został przez dwie firmy – LVW Electronics z Colorado Springs oraz Wrightson, Johnson, Haddon & Williams, Inc. z Dallas. Postanowiono, że będzie się on składał z sześciu gron po 10 sztuk modułów line array JBL VLA901-MF-16, zawieszonych pod stropem wokół centralnej konstrukcji z (również nową) tablicą wyników. Model ten wybrano ze względu na jego wysoką skuteczność i zasięg pokrycia, znacznie większy niż w przypadku tradycyjnych kolumn głośnikowych. Za każdym gronem umiejscowione są dwa subwoofery JBL ASB6128V z podwójnymi przetwornikami 18-calowymi. Napęd tej głośnikowej baterii stanowią 44 czterokanałowe wzmacniacze Crown I-Tech 4x3500HD, zaś dodatkowe 11 wzmacniaczy Crown CTs 2000 służy do zasilania głośników uzupełniających, umieszczonych wokół widowni, na jej tyłach. Instalacja wymagała też zapewnienia odpowiedniej dystrybucji sygnałów oraz możliwości wszechstronnego sterowania i monitorowania pracy jej elementów. To wszystko gwarantuje procesor BSS BLU-806, wraz z komunikującymi się z nim „po Dante” sześcioma ekspanderami I/O BLU-326, oraz oprogramowanie HiQnet Audio Architect. Warto też dodać, że opisany system może być wykorzystywany nie tylko podczas imprez sportowych. Zaprojektowano go w taki sposób, aby w razie potrzeby mógł wspomagać nagłośnienie koncertu czy innego, odbywającego się w hali eventu.

Prace rozpoczęły się na wiosnę 2013, a ukończone musiały być przed rozpoczęciem jesiennego sezonu sportowego. Dlatego obie ekipy pracowały w dzień i w nocy, przez całe lato, a jednym z czynników, które pozwoliły „wyrobić się w czasie”, było pełne wsparcie ze strony Harmana. „Rozważaliśmy rozwiązania różnych producentów. Jednak zawsze ceniłem głośniki JBL i, ogólnie, produkty grupy Harmana za doskonałą jakość brzmienia, solidność mechaniczną oraz błyskawiczne wsparcie techniczne, na jakie może liczyć ich użytkownik – co okazało się szczególnie istotne przy tym projekcie, gdy czasu mieliśmy naprawdę bardzo mało” stwierdza Rusty Griffith, prezes LVW Electronics.

Pliki do pobrania