31-10-2014

Jakub Krzywak

Kiedy otrzymałem od Antka Paluszkiewicza z firmy Audio Plus sp. z o.o. listę użytkowników systemów Midas w Polsce odrazu rzuciła mi się jedna z pozycji – Sławek Łosowski. Czy to znany trójmiejski muzyk? Skojarzenia miałem zresztą prawidłowe – TAK, muzyk i założyciel zespołu Kombi. No tak, ale co ma z tym wspólnego nasz cykl związany z technicznymi aspektami realizacji koncertów? A no ma bardzo dużo bo jak się później dowiedziałem Sławek oprócz tego, że zajmuje się od wielu lat komponowaniem muzyki jest również właścicielem prężnie rozwijającej się firmy nagłośnieniowej mającej swoją siedzibę w Gdańsku.

Co prawda Sławek nie zajmuje się w swojej firmie realizacją live, ale jest osobą decyzyjną jeśli chodzi o zakupy. Dlatego właśnie na początek postanowiłem zamienić kilka słów ze Sławkiem rozmawiając bardziej ogólnie o pasji, rozwoju firmy i rozwiązaniach, a następnie przechodzę do rozmowy z Krzysztofem Korczyńskim (w dwóch częściach), który na co dzień zajmuje się w firmie SL Sound realizacją live, oraz jest odpowiedzialny za brzmienie zespołu Kombi na koncertach.

W takim razie zapraszam do lektury!

SL Sound

Ekipa SL Sound podczas „sztuki”

Realizator.pl: Kiedy wyszedł pomysł na cykl zwizany z konsoletami Midas’a przedstawiajcy polskich uytkowników zacząłem sizastanawiajak Ciebie zaprezentowa. Mamy rozmawiao wyborach sprztowych w dziedzinie pro-audio, a tymczasem jesteprzeciewybitnym muzykiem grajcym na  instrumentach klawiszowych (załoycielem legendarnego zespołu KOMBI), oraz kompozytorem wielu kasowych polskich hitów. Jednak pro-audio nie jest Ci chyba zbyt odległe bo przecież z wykształcenia jesteś również 
 elektronikiem, który sam zaprojektował kilka układów elektronicznych w 
 poszukiwaniu własnych barw dźwięku?

Sławomir Łosowski: Zajmujsitechnikmuzycznrównolegle z uprawianiem muzyki. Zespół załoyłem w 1969 roku i prowadzgo do dzisiaj. Zmieniali sitylko muzycy mojego zespołu i nazwa. Do 1976 roku grałem pod szyldem AKCENTY (nie myliz zespołem Akcent), a od 1976 roku z przerwami jako KOMBI (nie myliz zespołem Kombii – www.kombi.pl). Uywałem teprzejciowo swojego nazwiska jako nazwy zespołu. Od pocztku intrygowała mnie elektronika, a pierwszymi sympatykami i fanami muzyki mojego zespołu byli studenci lub absolwenci wydziału elektroniki Politechniki Gdaskiej. Oni temieli wpływ na moje zainteresowanie szeroko pojtelektroniksłużącmuzyce.

Jak to jest łączyte dwie pasje – Muzyki elektronik?

Elektronika u mnie nie jest pasj, a bardziej pomocw muzyce. Stała mi sibliska jako włacicielowi sprztu nagłaniajcego koncerty zespołu Kombi, a od 1992 roku firmy SL SOUND obsługujcej koncerty i imprezy. Nie bdukrywał, e blisza jest mi muzyka. I tu akurat mam trochwłasnych przeróbek w moich starych syntezatorach. Ale konkretne działania elektroniczne skoczyłem praktykowabardzo dawno temu. W firmie w sytuacjach awaryjnych oddajurzdzenia do serwisów. Czasem usuwamy jakiprosty problem sami jak mona go zidentyfikowagołym okiem. Dzisiaj nie miałbym czasu na aktywny rozwój w dziedzinie elektroniki i wycig ze zmieniajcsitechnologi. Nie mówic juo tym, e współczesne serwisy muszmiewsparcie od producentów. A my z reguły nie mamy nawet schematu. Dowiadczenie muzyczne i elektroniczne z pewnociułatwia mi spojrzenie na praci rozwój mojej firmy w zakresie zakupu urzdzei ich eksploatacji.

Stworzyłepo drodze studio nagraSL Sound, które mieci siw Gdasku, oraz prowadzisz od 45 lat zespół KOMBI. Skd bierzesz inspiracji siłę do działania?

Studio było mi potrzebne do własnych nagra. Pierwszpłytjeszcze w warunkach polowych na 16 ladach magnetofonu Fostex nagrałem pod koniec lat 80. Był to album KOMBI p.t. Tabu. Ale w sensie pomieszczedopiero budowa domu zapewniła mi odpowiednie warunki. Pomysł na własne studio wynikł z praktycznych potrzeb, a nie z powodu, e inne studia były słabe. Mieszkałem w Gdasku, a wtedy dobre studia były głównie w Warszawie.

Nie miałem zamiarów usługowych wic pomieszczenia nie majimponujcych rozmiarów. Potem dopiero okazało si, e bdje take wynajmował innym zespołom. Jest na pewno wystarczajco duo przestrzeni aby dobrze nagrabbny, a nawet fortepian. Kilka razy osobicie zrealizowałem płyty goci studia na ich prob. Były to głównie jazzowe produkcje. A jeli chodzi o zespół Kombi to choprowadzgo 45 lat to przez okres około 10 był on w zamraarce. Z powodów osobistych musiałem odpucimuzyki zająć siwaniejszymi sprawami. Gdy w 2004 roku wróciłem z zespołem w nowym składzie do koncertowania nadal nie mogłem poświęcić muzyce zbyt wiele czasu. Dzisiaj mam już trochę lepiej wszystko zorganizowane, ale nadal muszę łączyć kilka wątków. Nie jest to łatwe. Dzięki Bogu daję jakoś radę to wszystko ogarniać, mam inspiracje i siły.

Co prawda bdziemy skupiali siw tym wywiadzie na wyborach sprztowych „live”, ale powiedz chociakilka słów o wyposaeniu swojego studia nagra? Myl, e moglibymy stworzykolejny materiał o samym studiu, ale ciekawi mnie chociazarys Twojego setupu sprztowego.

Są to podstawowe narzędzia do pracy: Pro Tools na MAC-u, preampy Lipiński, Amek-Neve, odsłuchy Lipiński NS10 i KH120, sumator Dangerous 2Bus, Mytek 8 x 192, Chandler Limited TG1, różniste mikrofony itd. Te narzędzia w zupełności mi wystarczają. Zainteresowanych odsyłam na stronę www.slsound.pl.

Duo koncertujesz z zespołem?

Dzisiejsze Kombi nie jest bardzo koncertujcym zespołem. Ale w tym roku pogralimy intensywniej. Nadal mam pewne ograniczenia czasowe zwizane z mojsytuacjrodzinnwic nie wszystkie propozycje koncertowe koczsisukcesem. Teraz skupiam sinad nowym albumem. Najbliszy koncert zagramy w Czstochowie 14 grudnia.

Jesteinstrumentalist, który skupia swojuwagna kreatywnym brzmieniu. Ciekawi mnie Twoje podejcie do tkz. „soundu” na koncertach. Miałejakiekonkretne załoenia co do samej koncepcji jak i wyboru setupu?

Jeli chodzi o brzmienie zespołu to my je kreujemy. Potrzebny jest nam tylko w miartransparentny system nagłonienia i dobry realizator. Generalnie z racji posiadania własnego nagłonienia – gramy na systemach NEXO (GEOT i GEOS). Znam je od podszewki i wiem, e nie ingerujw dwik. Ale moemy zagrana kadym innym dobrym systemie. Naszym realizatorem od wielu lat jest Krzysztof Korczyski. Mogłem poznajego uszy jako szef firmy gdy realizował innych wykonawców. A sami posiadamy odsłuch osobisty. To upraszcza wiele.

Wielu artystów powoli decyduje sina wynajmowanie od firm rentalowych lub zakup swojej własnej konsolety cyfrowej. Zwizane jest to z wieloma czynnikami. Chyba najwaniejszym jest personalizacja „deski” pod własne potrzeby, upodobania brzmieniowe, prostotpracy i  sprawdzone rozwizania. Ty zdecydowałesina zakup dwóch konsolet cyfrowych Midasa?

Popieram praktykę że zespół jedzi z własnymi stołami. Trudno na polskim ryneczku koncertowym wymaga, aby firma wynajta w małej miejscowoci tylko do jednej imprezy (za niewielkie pienidze) zapewniała kademu zespołowi inny stół. Wyjcia wic sdwa: albo nauczysiobsługi wszystkich najpopularniejszych stołów albo jedziz własnym stołem. Dzisiejsze miniaturowe stoły w zupełnoci spełniajwiele istotnych wymaga. Moje decyzje zakupu konsolet PRO wynikały włanie z potrzeb pracy na własnym stole. Najpierw kupiłem PRO6 (kawał skrzyni), a gdy tylko pojawił siPRO2 to od razu sizminiaturyzowalimy. Nie wykluczam, e za chwilkupimy najmniejszego Midasa jaki jest lub jaki za chwilbdzie. Sprawdzalimy po wielokro, e nie ma pomidzy nimi rónicy w przetwarzaniu dwiku, a nasz realizator mimo bardzo dużej szczegółowości miksowania naszej muzyki nie potrzebuje wielu tłumików. Na trasie „Lato z Radiem 2014” często graliśmy na PRO2C czyli mniejszej wersji i nie było żadnego problemu. Więc własne konsolety do dobry pomysł, tym bardziej że cenowo to już nie jest duży wydatek.

Midas PRO6

Konsoleta Midas PRO6 na wyposażeniu firmy SL Sound

Porozmawiam co prawda o samym patchowaniu konsolety, jej konfiguracji oraz brzmieniu z realizatorem dwiku, z którym na co dziepracujesz czyli z wymienionym przez Ciebie wyej Krzysztofem Korczyskim, ale ciekawi mnie jak z pozycji muzyka i właciciela tych konsolet dzisiaj spogldasz na ten wybór?

Zawsze byłem zachwycony produktami Midasa. Wic gdy pojawiły sina rynku stoły PRO które idealnie wpasowały siw potrzeby mojego zespołu i nie były gigantycznych rozmiarów to postanowiłem od razu zakupi. To był dobry wybór. Spisujsię świetnie na koncertach Kombi i imprezach nagłanianych przez SL SOUND.

Masz jakiekolejne plany w celu rozbudowy systemu z pozycji inwestora?

W najbliszej przyszłoci nie mam. Jeli chodzi o NEXO GEOT to mamy 36 elementów. To sporo. Oprócz tego mamy 48 elementów GEOS. Do tego ponad 40 subbasów CD18 i LS18. Pracujemy wyłącznie na systemach jednego producenta. Ułatwia to wiele. Mamy take monitory sceniczne, wzmacniacze i inne produkty tej firmy. Wszystko ze sobwspółpracuje, a procesory NEXO dopełniajcałoci w zakresie sterowania. Nie wykluczam zakupu innych urzdzetakich jak konsolety, oraz nowych mikrofonów. Zamierzamy dalej sirozwija!

Oczywiście ciekawiło mnie jakie zdanie na temat rozwiązań brytyjskiego producenta mają realizatorzy dźwięku w firmie SL Sound. Tym sposobem trafiłem do Krzysztofa Korczyńskiego, który pracuje jako realizator zarówno z zespołem Kombi jak i z innymi zespołami z ramienia firmy. Wywiad z Krzysztofem podzieliłem na dwie części z racji podziału tematyki na ogólną i związaną z samą topologią środowiska pracy na konsolecie.

Realizator.pl: Krzysztofie – spotykamy się po raz pierwszy. Bardzo się cieszę. Chciałbym z Tobą porozmawiać o konsoletach jakie wykorzystujesz w swojej codziennej pracy zawodowej. A pracujesz na konsoletach cyfrowych Midas z serii PRO. Na początek jednak powiedz jak to się stało, że zainteresowałeś się realizacją dźwięku?

Krzysztof Korczyski: Moja przygoda z realizacją dźwięku zaczęła się w młodych latach. Właściwie można powiedzieć, że już w dzieciństwie wiedziałem kim zostanę. Pierwsze moje kroki w tym zawodzie były w latach szkoły średniej, kiedy pomagałem przyjacielowi, który pracował w ośrodku kultury. Następnie w firmie SL SOUND Sławka Łosowskiego miałem możliwość realizacji dużych koncertów. W swoich zainteresowaniach związanych z realizacją dźwięku pozostałem do dziś. Cieszę się że los dał mi taką możliwość połączenia pracy z hobby.

Krzysztof Korczyński w towarzystwie konsolety Midas PRO6

Krzysztof Korczyński w towarzystwie konsolety Midas PRO6

Firma z którwspółpracujesz od pocztku swojej kariery (SL Sound) i której włacicielem jest Sławek Łosowski zdecydowała sina zakup konsolet Midas z serii PRO. Pracujesz zarówno na PRO6 i mniejszym bracie PRO2. Podejrzewam, e jako czynny realizator dwiku równiebrałeudział w konsultacjach?

Tak oczywicie, Sławek Łosowski zanim zdecydował sina zakup konsolety, konsultował wybór ze wszystkimi realizatorami z którymi współpracuje. Jako pierwsza w firmie pojawiła siPRO6, a zaraz po niej PRO2.

Midas PRO6

Midas PRO6 – zbliżenie 🙂

Na co zwracalicie najwikszuwagprzy wyborze?

Najwaniejszym dla nas aspektem przy wyborze konsolet było brzmienie. Konsolety tego producenta, jak dla nas odzwierciedlajnaturalne brzmienie sygnału wejciowego. Midas posiada znakomite preampy!

Midas przez ostatnie lata bardzo mocno (zresztjak pozostali producenci) skupił sina rozwoju technologii cyfrowych. Słynie jednak na całym wiecie z produkcji wysokiej klasy konsolet analogowych. To dziki nim niejednokrotnie cieszylimy sifantastycznym brzmieniem duych tras koncertowych czy festiwali. To sprawiło, e inynierowie z Wielkiej Brytanii postawili sobie bardzo wysoko poprzeczk. ledzisz zmieniajce się światowe trendy w brany. Jak oceniasz zarówno przejcie z „analogu” na „cyfr„, oraz rozwój produktów Midas?

Elektronika ewoluuje, dlatego przejcie z analogu na cyfruwaam za naturalny ruch. Jeli chodzi o rozwój Midasa, to inynierowie faktycznie postawili wysokpoprzeczkkonkurencji. Produkty tej marki uwaam za jedne z najlepszych.

Jak wyglda Wasza konfiguracja sprztowa?

Konfiguracja sprztowa w SL SOUND jest taka jakzaleca producent. Jeli chodzi o PRO6 to pracuje ona z modułem DSP DL371 oraz modułem DL351 Digital I/O Box, natomiast PRO2 pracuje z modułem DL251 Digital I/O Box.

Midas PRO2

Midas PRO2 podczas realizacji koncertu plenerowego

Przygotowujc konsoletdo pracy na co zwracasz najwikszuwag? Jak  wyglda Twój „patch”?

Najwikszuwagzwracam na skonfigurowaniu konsolety z modułami, które saktualnie wykorzystywane podczas pracy oraz patchem. W SL SOUND mamy to juzrobione wczeniej i zapisanSCENE i SHOW Startowy. Zaoszczdza to duo czasu na inne zadania. Zdarza sijednak, e ktoprzyniesie swój SHOW z innymi ustawieniami konfiguracyjnymi (inne moduły) i wtedy trzeba wszystko dobrze sprawdzii przekonfigurowa. Natomiast jeli chodzi o patch nie jest on bardzo skomplikowany. Na przykładzie grupy KOMBI powiem, e jest to: 32 sygnały wchodzce, 8 wychodzcych (L,R,FF,SUB i 4 powroty odsłuchowe). W stole natomiast w wikszoci jest 1:1. Chociamam kilka zdublowanych kanałów.

Na koncertach zespołu Kombi zawsze staram się odzwierciedlić naturalne brzmienie zespołu. Przekazuję dźwięk odbiorcy w oryginalnej formie.

Jeli chodzi o narzdzia to wykorzystuje właciwie wszystkie które sna pokładzie konsolety MIDAS: wiele efektów (takich jak: Delay, Reverby oraz Chorus), kompresorów oraz equalizacji.

Midas słynie z niesamowitego, naturalnego brzmienia swoich preampów. Wiadomo ilu realizatorów tyle subiektywnych opinii. Jaka jest Twoja?

Dokładnie tak. Midas brzmi ciepło, naturalnie i klarownie. Daje to moliwość łatwego sklejania mixu. Pracujc na tych deskach odczuwa sistare poczciwe analogi. Dziki temu konsolety te zostały przez nas wybrane i pracujjako flagowe w SL SOUND.

A jak z intuicyjnością rozwiązań na pokładzie konsolety?

Midas jest bardzo intuicyjnkonsolet. W szybki prosty sposób mona przejść do niezbdnych narzdzi potrzebnych w trakcie realizacji. Poszczególne bloki umieszczone sna konsolecie w podobny sposób tak jak na analogu. I tak jak juwczeniej wspominałem wikszość potrzebnych narzdzi podczas realizacji jest pod rkwyprowadzona na desk. Praca na poszczególnych blokach nie sprawia adnych trudnoci, a przełączanie sipomidzy nimi jest bardzo łatwe.

Używasz zewnętrznych procesorów?

Jeli chodzi o zewntrzny procesor dwiku to uywam TC-HELICON VOICE ONE plus oczywicie te, które moemy znaleźć na pokładzie Midasa. Te procesory w zupełnoci wystarczajdo oryginalnego brzmienia zespołu Kombi.

cdn.

Pliki do pobrania

|

| A | A