09-09-2015

Jakub Krzywak

Dzisiejsze systemy nagłośnieniowe zupełnie nie przypominają tych sprzed kilku ładnych lat, gdzie obserwowaliśmy ścianę głośników, ciężkie wzmacniacze mocy i skomplikowane konstrukcje sceniczne. W dobie miniaturyzacji szeroko pojętej branży elektronicznej zauważamy również na naszym podwórku ogromny skok technologiczny.

Oprócz skomplikowanych systemów wielkoformatowych znaczący postęp dotknął również tzw. przenośnych zestawów głośnikowych . Użytkownicy stają się coraz bardziej wymagający i poszukują produktu mocno skalowalnego, który będzie się cechował nie tylko małą wagą i gabarytami, ale również świetnym brzmieniem i wydajnością. I właśnie dlatego producenci zaczęli doceniać koncepcję „trzy w jednym” czyli połączenie klasycznej kolumny głośnikowej z wydajną końcówką mocy, oraz zaawansowanym procesorem głośnikowym. Rezultat jest oczywisty: możliwość dostosowania charakterystyki brzmienia do naszych upodobań i warunków akustycznych w których nam przyjdzie grać.

Jedną z nowości w tej grupie zaprezentował niedawno brytyjski Turbosound. Seria iQ to nowość w ofercie tej firmy. Cała seria składa się z czterech kolumn dwudrożnych różniących się wielkością przetwornika niskotonowego (8”, 10”, 12” i 15”), oraz dwóch aktywnych subwooferów (15” i 18”).

Turbosound iQ

Rodzina iQ

Do naszej redakcji przyjechał zestaw składający się z dwóch aktywnych kolumn iQ8 oraz subwoofera iQ15B. O brzmieniu całego zestawu opowiemy Wam w drugim teście. W tym artykule przybliżymy Wam sylwetkę i ogólne wrażenia odnośnie najmniejszej z kolumn szerokopasmowych czyli iQ8.

Turbosound iQ8

BUDOWA

Kolumna głośnikowa została wykonana z czarnego polipropylenu wzmocnionego włóknem szklanym. Producent zdecydował się na wykorzystanie tego materiału z dwóch względów – po pierwsze jest to materiał tani w produkcji, a po drugie zwiększa estetykę wykonania.

Zaglądając pod spód kolumny naszym oczom ukażą się dwie gumowe podkładki z przodu, oraz jedna podłużna gumowa listwa z tyłu, która może służyć zarówno jako podpora albo jako uchwyt do transportu.

Spód kolumny iQ8

Spód kolumny iQ8

Oczywiście iQ8 może zostać zamocowany na statywie do czego przydadzą się dwa gniazda. Jedno służy do klasycznego ustawienia, a drugie do ustawienia pod kątem. Całość dopełnia uchwyt transportowy na górnej ściance. Kolumnę możemy również zamontować na stałe za pośrednictwem szeregu punktów montażowych M10. Dodatkowo jest możliwość zastosowania dedykowanej ramki montażowej.

Przednia część składa się z wyprofilowanej siatki ochronnej lakierowanej proszkowo na czarno. Na samym dole znajdziemy logo, które spełnia kilka funkcji. Może być kontrolką zasilania lub monitorować pracę limitera. Możemy ją też po prostu wyłączyć (ustawienia znajdziemy w menu). Sercem iQ8 są dwa przetworniki.

Za niskie pasmo odpowiada głośnik o średnicy 8”, który wyposażony jest w magnes ferrytowy, zaś za wysokie pasmo 1-calowy driver oparty również o magnes ferrytowy.

Na tylnej ściance znajdziemy „centrum sterowania”, a więc praktycznie całą elektronikę. Na panelu znajdziemy dwa gniazda zasilania sieciowego Powercon. Jedno służy do zasilania zestawu, a drugie do przekazania napięcia zasilania do kolejnej kolumny. Nad gniazdami znajdziemy oczywiście włącznik zasilania. Obok włącznika zasilania znajdziemy również kratkę wentylatora chłodzenia ponieważ zastosowany wzmacniacz wraz z zasilaczem impulsowym wymagają dodatkowego wymuszonego chłodzenia. Powyżej na panelu znajdziemy dwa wejścia sygnałowe typu COMBO z możliwością przełączania czułości z mikrofonowej na liniową, oraz trzy wyjścia sygnałowe. Analogicznie dwa z nich to wyjścia „link” kanałów wejściowych, a jedno to suma obu wejść – wyjście MIX. Zarówno jedno jak i drugie wejście sygnałowe wyposażono w potencjometr głośności, oraz diodę sygnalizującą wprowadzenie sygnału wejściowego. Fakt o którym nie powinniśmy zapominać to sieć ULTRANET: dwa gniazda RJ45. Jedno wejściowe IN, oraz jedno wyjściowe THRU. Całość dopełnia gniazdo USB za którego pomocą możemy sterować kolumną z komputera za pośrednictwem dedykowanego, darmowego oprogramowania Turbosound Edit. Dzięki gniazdu USB możemy również zaktualizować firmware iQ8.

Panel sterowania iQ8

Panel sterowania iQ8

Turbosound Edit

Turbosound Edit

Turbosound Edit

Na samej górze panelu sterowania znajdziemy wyświetlacz LCD, wciskany enkoder, oraz cztery przyciski dodatkowe, które służą do obsługi. Jeśli zaglądniemy do środka to elementy elektroniki oparte są o dwie płytki drukowane. Na jednej płytce znajdziemy procesor zarządzający, oraz wejścia i wyjścia, a na drugiej zasilacz impulsowy, oraz dwa wzmacniacze mocy. Co ciekawe obudowa elektroniki jest równocześnie radiatorem, który chłodzi stopnie mocy. Wewnątrz samej kolumny znajdziemy też wytłumienie.

iQ8 został wyposażony w czytelny wyświetlacz LCD

iQ8 został wyposażony w czytelny wyświetlacz LCD

OBSŁUGA

Obsługa zestawu jest banalnie prosta. Po „odpaleniu” iQ8 pracuje na ustawieniach standardowych. Nie są załączone żadne filtry czy opcje dotyczące pozycji / ustawienia kolumny względem otaczających ścian. Wystarczy podłączyć kabel zasilający i doprowadzić sygnał do kolumny aby móc cieszyć się pięknym brzmieniem 🙂 Muszę przyznać, że jak na przetwornik 8” kolumna gra bardzo dynamicznie.

To co najbardziej mnie zainteresowało to możliwość przetestowania możliwości i stabilności połączenia za pomocą protokołu ULTRANET. Wystarczy, że podłączymy kabel sieciowy do wejścia cyfrowego i w menu wybierzemy opcję P16, a na wyświetlaczu pokaże się zestaw poziomów wszystkich szesnastu kanałów ULTRANET. Wybieramy tylko jeden z nich. Jeśli mamy zestaw składający się np. z 2 sztuk iQ8 i jednej iQ15B to możemy w każdym zestawie wybrać odpowiedni kanał z cyfrowego strumienia.

Samo DSP oferuje bardzo rozbudowane możliwości przy czym menu jest skonstruowane niezwykle intuicyjnie i nawet osoba z minimalną wiedzą jest w stanie poprawnie skonfigurować zestaw odnoście warunków w jakich przyjdzie jej zagrać.

Jakie możliwości daje w takim razie moduł DSP? Zacznijmy od początku. Możemy ustawić preset związany z ustawieniem samej kolumny. To cztery parametry: na statywie, przy ścianie, pod sufitem, oraz w rogach pomieszczenia. Preset dla jednej ściany może z powodzeniem posłużyć również do zastosowań monitorowych.


Możliwość ustawienia kolumny względem otoczenia

Możliwość ustawienia kolumny względem otoczenia

Do tego mamy możliwość opóźnienia sygnału maksymalnie do 300 ms, czyli około 100 m. Możemy przy tym wyświetlać ten parametr nie tylko w milisekundach, ale również w metrach, oraz stopach.

Opóźnienie sygnału odbywa się w różnych wartościach

Opóźnienie sygnału odbywa się w różnych wartościach

Jak każda kolumna tego typu wyposażona w DSP tak i iQ8 posiada wbudowane i nieedytowalne limitery działające niezależnie dla obu przetworników, zarówno szczytowe jak i poziomu średniego. Dodatkowy limiter pełnopasmowy  jest dostępny dla użytkownika na panelu – można go włączyć i regulować próg zadziałania.

Ciekawostką jest zastosowanie symulacji brzmienia najpopularniejszych konkurencyjnych zestawów dostępnych na rynku. Są one nazwane oczywiście zupełnie inaczej jak oryginały. Cała seria iQ pozwala na odwzorowanie np. UPJ-1P firmy Meyer Sound, czy PS8-R2 firmy NEXO. W sumie w iQ8 możemy zasymulować 6 modeli kolumn głośnikowych.


Symulacja różnych kolumn głośnikowych

Symulacja różnych kolumn głośnikowych

Sprawdziłem w indywidualnym odsłuchu symulacje i mogę stwierdzić, że różnią się one brzmieniowo od siebie. Trudno jednak powiedzieć jak to się ma do oryginałów ponieważ nie mieliśmy możliwości porównania jeden do jednego. Fakt jest taki, że symulacje wprowadzają ciekawy dodatek brzmieniowy do zestawu. Ciekawym udogodnieniem jest również możliwość zmiany typu symulacji z poziomu konsolety cyfrowej wyposażonej w sieć ULTRANET (np. Behringer X32 czy Midas M32). Jak już jesteśmy przy tym protokole to warto wspomnieć, że ULTRANET obsługuje 16 kanałów cyfrowych audio w formacie 24 bity / 48 kHz. Całość przesyłana jest po zwykłej skrętce. Dzięki takiemu rozwiązaniu omijamy zbędne stopnie przetwarzanie A/D i D/A.

Dodatkowo, połączenie cyfrowe zapewnia nam separację galwaniczną, co pozwoli na zasilanie poszczególnych elementów systemu nagłośnieniowego z różnych, nawet odległych źródeł bez obawy o przydźwięk

Jeśli chodzi o kreowanie brzmienia to DSP oferuje nam również zastosowanie filtrów w sekcji EQ. Mamy tutaj do dyspozycji trzy gotowe presety (LIVE, SPEECH, PLAYBACK), oraz jedno ustawienie własne. Presety wprowadzają ciekawe efekty brzmieniowe, oraz niwelują problematyczne sytuacje w konkretnym zastosowaniu. Np. preset LIVE zmniejsza niskie częstotliwości, oraz nieznacznie zmniejsza wysokie, a SPEECH drastycznie obcina zarówno górne jak i dolne pasmo. Jeśli chodzi o ustawienia „własne”, to EQ dla użytkownika wyposażone jest w dwa filtry półkowe (LOW, HI) o regulowanym nachyleniu, oraz dwa filtry w pełni parametryczne.


Sekcja filtrów EQ

Sekcja filtrów EQ

Warto dodać, że jeśli korzystamy z iQ8 w zestawie np. z subem iQ15B to możemy i wręcz powinniśmy zastosować crossover z ustaloną fabrycznie częstotliwością odcięcia. Jeśli natomiast istnieje potrzeba zestrojenia iQ z subem z poza serii możemy „ręcznie” ustawić podział regulując częstotliwość odcięcia i wybierając odpowiednią polaryzację.

Pozostała nam do opisania jeszcze jedna przydatna funkcja jaką jest eliminator sprzężeń.


Eliminator sprzężeń ustawiony w pozycji „Auto”

Eliminator sprzężeń ustawiony w pozycji „Auto”

Wyposażony jest w osiem filtrów szczelinowych, oraz funkcję LEARN (generowany jest sygnał wzbudzający sprzężenia, a one są automatycznie eliminowane). Eliminator sprzężeń może również działać w trybie LIVE gdzie wszystkie problemy akustyczne są eliminowane na bieżąco wykorzystując wszystkie osiem filtrów. Po wykorzystaniu wszystkich ośmiu filtrów i wystąpieniu kolejnego sprężenia filtr użyty jako pierwszy  jest przestrajany na tę nową częstotliwość. Pozostaje jeszcze tryb SIMPLE, który polega na użyciu wszystkich filtrów, ale na stałe. Po wykorzystaniu wszystkich nie są już wprowadzane zmiany. Nie usłyszeliśmy żeby eliminator w sposób drastyczny zmieniał brzmieniowo kolumnę, a więc działa w sposób sprawny i niesłyszalny dla ucha.

BRZMIENIE

Kiedy dostarczyłem dwie iQ8 wsparte subem iQ15B mojemu przyjacielowi, który szukał małego zestawu do własnych celów scenicznych nie myślałem, że nie będę już musiał zamawiać po nie kuriera. Tak… zestaw składający się z dwóch aktywnych szerokopasmowych kolumn iQ8 + aktywnego subwoofera iQ15B został w magazynie już na stałe. Dlaczego? Przede wszystkim za brzmienie i dynamikę. iQ8 brzmi bardzo przyjemnie przy fakcie zastosowania 8” głośnika i 1” drivera. Górne pasmo jest bardzo przyjemne i jasne. Miksowanie wokali nie sprawia problemów ponieważ iQ8 świetnie oddaje je w miksie. Najbardziej zaskakujący jest niezwykle szeroki zakres niskich częstotliwości – tutaj jeszcze raz zaznaczę, że kolumna wyposażona jest w 8” głośnik. A to wszystko w pełnej zgodności fazowej. I to właśnie dzięki temu już w pierwszym odsłuchu sound się nam wszystkim spodobał.

PODSUMOWANIE

Od momentu przejęcia firmy Turbosound przez Music Group marka mocno rozwinęła swoją ofertę. Połączenie wiedzy projektantów Turbosound z wiedzą projektantów Klark Teknik pozwoliło na stworzenie zupełnie nowych i niezwykle zaawansowanych kolumn głośnikowych. Mamy w takim razie zarówno przemyślane i oryginalne przetworniki Turbosound, wydajne końcówki mocy, oraz zaawansowane przetwarzanie DSP z możliwością archiwizacji, symulacji brzmień, korekcji czy zastosowania różnorodnych filtrów, aż po wykorzystanie sieci ULTRANET i połączeniu całości za pomocą standardowej skrętki komputerowej.

Myślę, że jest to świetna propozycja dla tych, którzy oczekują bezawaryjnej pracy, ciekawego brzmienia i dynamiki, oraz niezawodności. Polecam!

Pliki do pobrania